قارچ ترافل

قارچ ترافل نوعی قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است. دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌ها هستند. بیش‌ترین میزان مصرف ترافل در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس هاو روغن‌های معطر و نیز داروسازی است.

قارچ ترافل

ترافل در ایران به اسامی مختلف شناخته میشود که عبارت است از: خهر، گمبلک، دمل، دمبل، دمبل کوهی، دنبلان، دنبلان کوهی، دونبلان، دونبلان کوهی، دمبلان، دونبالان، دمبلان زمینی، دنبلان زمینی، آغر، اقر، سماروغ، سمارق، خیری، خیر و دمل، قارچ گِل، گلکویک، قوزی قرن، زبیدی، کما و فقع . این قارچ در ایران در مجاورت علف های خودرو و در مراتع خاصی بار می آید و در فصول معینی به وفور یافت میگردد.

نوع دیگری از این گیاه وحشی نیز در نقاط دیگر دنیا و به ندرت بصورت صنعتی کشت میشود. این نوع به خصوص و گرانقیمت از تیره قارچهای تیوبر و ترافل در اروپا، آمریکا و استرالیا کشت شده و به مبالغ بسیار گزاف به فروش میرسد. این نوع از ترافل از قدیم الایام در فرانسه و ایتالیا یافت میشده و از طریق سگ و یا خوک ماده در جنگلها و در اطراف ریشه درختان بلوط پیدا میشود. قیمت این نوع ترافل در رستورانهای اروپا و آمریکا خارج از تصور میباشد. هر پوند این نوع مخصوص بصورت عمده به ازای سه تا چهار هزار دلار آمریکا بفروش میرسد.

به گزارش پایگاه خبری نشان :

نام این قارچ کمیاب ترافل سفید است و گرانترین قارچ خوراکی در جهان است

و نامش در رکوردهای گینس بعنوان گرانترین قارچ ثبت گردیده است

منبع: www.shahrekhabar.com